گزارشی از امنیت خانه های هوشمند در سال ۲۰۱۶

با پیشرفت سریع تکنولوژی و فن‌آوری‌ های نوین نظارتی، رویکرد بازار به سمت ایمن کردن هوشمند خانه‌ ها متمایل شد. با وجود اینکه این فرآیند از سرعت رشد خیلی بالایی هم برخوردار نبود ، اما توانست جای خود را به خوبی باز کند و از رشد مناسبی برخوردار باشد. این مقاله با توجه به نتایج یک نظرسنجی، نگاهی به وضعیت بازار امنیت خانه‌ های هوشمند در سال ۲۰۱۶ داریم. قسمت اول این مقاله, به بازار قفل‌های هوشمند و مقایسه بین امنیت مکانیکی و امنیت دیجیتال پرداخته است.

درب هوشمند؛ قدم اول در تحقق خانه های هوشمند

 ظهور خانه های هوشمند عامل تسریع تولید قفل درب دیجیتال و محصولات همراه آن بشمار می‌رود؛ قفل‌هایی که با سیستم‌های خانه های هوشمند بصورت یکپارچه ادغام می‌شوند و یا کنترل دسترسی مستقل راحتی را فراهم می‌کنند. قفل‌های درب دیجیتال جایگزینی امن و راحت برای قفل‌های مکانیکی که از کلید استفاده می‌کنند، هستند. درعوض صاحبان خانه‌ ها می‌توانند قفل درب خانه خود را با استفاده از گوشی هوشمند، کد و یا تگ باز کنند. قفل‌های هوشمند کی فری یا کیلِس کانِکتِد از کمپانی یِیل امکان تامین امنیت خانه را بدون نیاز به کلید فراهم کرده است. با استفاده راحت، می‌توانید بر نحوه باز کردن درب منزل خود کنترل کامل داشته باشید. اگر فرزندانتان زودتر به خانه رسیدند یا سر کار گیر افتاده‌اید درحالیکه دوستانتان پشت در خانه مانده‌اند، جایی برای نگرانی نیست. شما می‌توانید در هر زمان روی ورود افراد مختلف و زمان دسترسی آن‌ها کنترل داشته باشید. بعنوان مثال، می‌توانید یک پین کد به عضوی از خانواده یا کارگر نظافتچی اختصاص دهید که تنها برای ۲۴ ساعت کار کند. انتخاب می‌کنید چگونه می‌خواهید درب خانه را باز کنید؛ پین کد، ریموت فاب و یا حتی از طریق گوشی هوشمندی که به سیستم خانه های هوشمند متصل شده باشد. داشتن احساس امنیت و اطمینان برای هرخانه‌ای ضروری است. این قفل هوشمند علاوه بر دارا بودن آلارم دستکاری و ویژگی پین کد غلط، توسط طرح اس.‌بی.‌دی پلیس مورد تائید قرار گرفته است. قفل هوشمند توسط ۴ عدد باطری سایز AA تغذیه می‌شود و دارای نشانگر ضعیف شدن باطری است. قفل‌های هوشمند می‌توانند به سیستم‌های پیشرو هوشمند خانگی متصل شوند که با این کار حتی انعطاف‌پذیری بیشتری را نیز فراهم می‌کنند. قفل‌ها می‌توانند چراغ‌ها را نیز روشن کنند و بسیار بیشتر از این مثلاً سیستم پیگیری آدیت تریل را نیز بصورت زنده به کار بیندازند. با محصول اینتر درب خانه خود را به یک درب هوشمند تبدیل کنید. در این قفل هوشمند، امنیت سیلندرهای مکانیکی با راحتی تکنولوژی پیشرفته، بدون افت عملکرد، ترکیب شده است. سیستم اینتر یک قفل هوشمند ابتکاری است که راه امن و در عین حال راحتی را برای قفل و باز کردن تقریباً هر دری، جدید یا مقاوم‌سازی شده، بدون استفاده از کلیدهای فیزیکی فراهم می‌کند. قفل دیجیتال از طریق قفل کردن اتوماتیک، راحتی سیستم هوشمند و امنیت بالا را با هم ترکیب کرده است. مشتریان می‌توانند با استفاده از هر وسیله‌ای که بتواند متصل شود، مثل گوشی هوشمند، تبلت، کد شخصی، دستگاه اثر انگشت، و یا ریموت کنترل، دسترسی به منزل یا محل کارشان را کنترل کنند.

در ادامه به بررسی موارد دیگر می‌پردازیم.

 کارایی برنامه کاربردی

از شرکت‌کنندگان در نظرخواهی خواسته شد قابلیت‌هایی را که مایلند در برنامه کاربردی قفل درب روی گوشی هوشمند خود داشته باشند، به ترتیب اولویت نام ببرند. درحقیقت شرایط برای هر چهار گزینه خیلی نزدیک به هم است. در بالای این رده‌بندی بطور متوسط (که جای تعجب هم ندارد) قابلیت دریافت هشدار به گوشی درصورت ورود فرد متجاوز است. دومین مورد امکان اطلاع از وضعیت درب از راه دور است. دوتای بعدی خیلی با هم فاصله ندارند و متوسط میانگین آنها به ترتیب عبارتست از (از ۱ تا ۴) ۶۳/۲ و ۶۹/۲٫ قابلیت ارسال یا لغو کلید از راه دور، کاربران را قادر می‌سازد بعنوان مثال زمانی که در تعطیلات به سر می‌برند به همسایه خود دسترسی بدهند یا دسترسی را از نظافتچی وقتی کارش تمام شد، بگیرند. آنها ممکن است بخواهند از راه دور دری را باز کنند، یا اگر لازم باشد به مستاجر به اتاقی که بطور معمول ورود به آن ممنوع است، دسترسی بدهند.

چه کسانی اجازه ورود دارند و چگونه می‌توان این را تغییر داد؟

در مورد اینکه چگونه افراد مایلند دسترسی‌های مربوط به قفل را تغییر دهند، بین استفاده از یک برنامه گوشی هوشمند یا استفاده از ابزاری روی خود درب، تفاوت فاحشی دیده نشد و البته گزینه اول شناخته شده‌تر بود. با این وجود که استفاده از گوشی‌های هوشمند در بسیاری موارد روش ساده‌تری است، چرا که امکان دسترسی از راه دور را می‌دهد، ولی شاید عمر بسیار کم باطری گوشی‌های هوشمند از برتری آن جلوگیری می‌کند. شاید تعجب آور باشد که تنها ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان مایلند امکان استفاده از هر دو گزینه را داشته باشند. یکی از افراد اینگونه توضیح می‌دهد: “وجود برنامه کاربردی و امکانات از راه دور اصلاً اهمیتی ندارد و به دلیل وجود امکان عملکرد غیرعمدی/ ناخواسته و یا سرقت دستگاه، بعنوان یک نقطه ضعف امنیتی بالقوه به آن نگاه می‌کنم.” عمر ساگی، مدیر توسعه تجاری قفل درب‌های هوشمند در آساابلوی خاور میانه می‌گوید:”درواقع دسترسی از طریق تلفن در بازار تجاری قفل به خوبی جای افتاده است.” او ادامه می‌دهد “درسطح سازمانی، بهینه‌سازی‌های پلتفورم موبایل آساابلوی هیچ تهدیدی برای امنیت به شمار نمی‌رود و در بخش‌های حساسی مثل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و انرژی مورد تائید قرار گرفته است. این دسته از مشتریان علاقه‌ای به کالاهای ناامن ندارند.”

نصب

بنظر می‌رسد همه از نصب آسان با کمترین تغییر و بدون دریل‌کاری استقبال می‌کنند. با این حال نصب آسان و بدون دریل‌کاری ظاهراً به ترتیب برای ۲۹ و ۴۷ درصد از مشتریان بالقوه قفل هوشمند اهمیت ندارد. یکی از افراد استفاده کننده می‌گوید: “چند تا سوراخ خیلی مهم نیستند، اما سیم‌کشی اهمیت دارد. بزرگترین چالش همین است؛ مبارزه بین قابلیت اطمینان و دریل‌کاری و کابل‌کشی و راحتی نصب.” یکی دیگر از افراد می‌گوید: “به نوع قفلی که از قبل وجود دارد بستگی دارد- اگر نصب با دریل‌کاری همراه باشد، شاید جایگزین کردن یک قفل مادگی استاندارد ارزان بهتر باشد.” و یکی از شرکت‌کنندگان بطور خلاصه اینطور تمام می‌کند: “این یک قانون است: نصب راحت امنیت نمی‌آورد.” ساگی می‌گوید: “متاسفانه این یک تصور رایج و غلط است. ما سال‌های زیادی تجربه در قفل‌های بی‌سیم با نصب راحت در پروژه‌های تجاری داریم. تعدادی از این محصولات به طور کامل تائید شده‌اند و دارای نشان CE برای استفاده در درب‌های با امنیت بالا می‌باشند.” این امکان وجود دارد و انتظار هم می‌رود که بتوان نصب راحت و امنیت بالا را در یک محصول گرد هم آورد. ما محصولاتی مانند قفل هوشمند داخلی اینتر را دقیقاً با همین خصوصیات ساخته‌ایم.” در عملکرد بی‌سیم، عدم نیاز به کابل‌کشی باعث کاهش پیچیدگی نصب و خرابی‌های ناشی از دریل‌کاری می‌شود. بیش از نیمی از افراد (۶۳%) تمایل دارند که بتوانند خودشان قفل را نصب کنند. تنها ۲۸ درصد احساس می‌کنند لازم است برای نصب با یک قفل‌ساز متخصص تماس بگیرند. سایر پیشنهادات متفرقه که در نظرسنجی به آنها اشاره شده است، عبارتند از:

  • “من خود یک فرد فنی هستم، البته نه یک نجار یا قفل ساز. با اینکه درصورت نیاز خودم می‌توانم نصب را انجام دهم ولی ترجیح می‌دهم توسط یک فرد کاملاً ماهر در این رشته انجام شود.”
  • “به موقعیت بستگی دارد- مساله مالی همواره اهمیت داشته است.”
  • “ترجیح می‌دهم نصب، سریع و با حداقل آسیب به ساختار درب انجام شود، تا از امن بودن درب در صورت وقوع حمله فیزیکی اطمینان داشته باشم. قفل ساز تنظیمات مربوط به کاربر اصلی را انجام می‌دهد. این کاربر بعداً کدها/ تجهیزات دیگر را به سیستم اضافه می‌کند. قفل‌ساز بعد از نصب نباید هیچ‌گونه دسترسی داشته باشد.”
  • ”قفل‌های دیجیتال باید به دقت نصب شوند تا از هرگونه امکان تغییر در تنظیمات پرهیز شود.”

تامین انرژی قفل

مقایسه باطری‌های قابل شارژ با باطری‌های تعویض‌پذیر درست مثل مقایسه بین پرداخت برق به شکل صورتحساب سه ماهه و پرداخت حین مصرف است. با استفاده از باطری‌های قابل شارژ مجدد این خطر وجود ندارد که در هوای سرد مجبور به تعویض باطری شوید و یا بعد از ساعت تعطیلی مغازه‌ها بدلیل اتمام باطری پشت در بمانید، و در ضمن این گزینه در دراز مدت ارزان‌تر هم هست. اینجاست که سرمایه‌گذاری‌های اولیه سنگین‌تر در مقایسه با هزینه‌های جاری طولانی مدت توجیه‌پذیر می‌شود. بسیاری از پاسخ‌دهندگان به این نکته اشاره کردند که باطری‌های قابل شارژ مجدد مقرون به صرفه‌تر و سازگار با محیط زیست می‌باشند. طبق محاسبه یکی از این افراد “تنها دو درصد از انرژی استفاده شده در تولید یک باطری غیرقابل شارژ مجدد درون خود باطری قرار می‌گیرد.” بسیاری نیز فکر می‌کنند انرژی خورشیدی ایده‌آل خواهد بود، یکی از افراد می‌گوید: “به احتمال زیاد روی یک درب بیرونی قرار داده می‌شوند.” با این حال نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان ترجیح می‌دهند قفل‌های دیجیتال خود را با باطری‌های قابل تعویض تغذیه کنند. سوال اینجاست که چرا ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان این گزینه را ترجیح می‌دهند؟ توضیحات متعددی مطرح شده که اغلب آنها نشان دهنده نگرانی درمورد عملکرد و طول عمر باطری‌های قابل شارژ مجدد است:

  • “پیش‌بینی می‌شود مدت زمان استفاده از باطری‌های تعویض پذیر نسبت به قابل شارژ مجدد بیشتر باشد. برای من زحمتی نیست به جای اینکه مجبور باشم هر سه ماه یکبار باطری‌ها را مجدداً شارژ کنم، هر نُه ماه یکبار آن‌ها را تعویض کنم.”
  • “درمورد باطری‌های قابل شارژ، لازم است برای شارژ تدریجی تا محل درب کابل برق را کشید. در غیر اینصورت برای هر بار شارژ باطری‌ها باید مدتی درب بحالت نا امن رها شود.”
  • “باطری‌های قابل شارژ در طول زمان، قابلیت اطمینان خود را از دست می‌دهند. درحالیکه باطری نو چنین مساله‌ای ندارد.”
  • “بهتر است هر دو گزینه را باهم داشته باشیم. باطری‌های قابل شارژ مجدد برای کاهش هزینه‌های جاری بلند مدت و کاهش آلودگی‌های محیطی، مطلوب‌تر هستند. اما در حالت اضطراری که باطری‌ها کم توان می‌شوند، در مدت زمانی که باطری‌ها در حال شارژ شدن هستند، باید بتوان از باطری‌های قابل تعویض استفاده کرد.”
  • “این به طول عمر باطری‌ها بستگی دارد –اگر عمر زیادی دارند (بیش از یک سال) در اینصورت باطری‌های تعویض پذیر مناسب هستند. اگر طول عمرشان کمتر از یکسال است، دراینصورت استفاده از باطری‌های قابل شارژ مجدد بهتر است.”

پاسخ دهندگان به پرسشنامه در مورد منابع انرژی جایگزین چنین گفته‌اند:

  • “آیا می‌توان از سیستم بلوتوث یا بی‌سیم برای اصلاحات آتی در سیستم استفاده کرد؟”
  • “باطری‌های نیکل-کادمیوم به اندازه سلول‌های اولیه عمر می‌کنند و وقتی تمام می‌شوند، نشت نمی‌کنند. همچنین می‌توان آن‌ها را روی یک شارژ شناور از یک تغذیه مشتق شده از منبع تغذیه نگه داشت.”
  • “قفل‌ها حتماً باید دارای بک‌آپ تغذیه‌ای بصورت باطری باشند. تا زمانی که باطری از کار می‌افتد درب به حالت قفل بماند و تنها از طریق کلید مکانیکی بتوان آن را باز کرد.”
  • “امکان شارژ باطری بصورت بی‌سیم” واضح است که بازاریابان قفل‌های هوشمند باید مشتریان را متقاعد کنند که تغذیه ابزار دیجیتال جدیدشان هم قابل اطمینان بوده و هم براحتی دوباره شارژ می‌شود. به این ترتیب باور صحیح و فراگیر به ما می‌گوید که باطری قفل درب دیجیتال باید طول عمر زیادی داشته باشد. پاسخ غالب در نظرسنجی برابر ۱۲ تا ۲۴ ماه بود و مدت زمان به ترتیب نزولی ۰ تا ۳ ماه تنها ۴ درصد را به خود اختصاص داد.

از کجا بخریم؟

در پاسخ به این سوال که مایلید از کجا قفل خود را خریداری کنید، نزدیک به یک سوم شرکت‌کنندگان پاسخ دادند “فرقی نمی‌کند”؛ احتمالاً به این دلیل که به دنبال کیفیت و تخصص هستند، حالا هرکجا که یافتند. مقام دوم در پاسخ به سوال فوق به “متخصص خانه های هوشمند” اختصاص دارد، احتمالاً بخاطر اینکه می‌تواند مشاوره نیز بدهد. درمقابل ۱۴ درصدی که می‌خواهند از یک فروشنده آنلاین خریداری کنند و یا ۹ درصدی که مایلند از زنجیره¬ بزرگ لوازم الکترونیکی خرید کنند، احتمالاً بیشتر به هزینه اهمیت می‌دهند.

بسیاری نیز مایلند از یک “منبع معتبر” خریداری کنند. یکی دیگر از نگرانی‌ها در مورد قفل این است که “ممکن است فروشنده خود تهدید محسوب شود.” البته همین مساله در مورد قفل‌های مکانیکی هم وجود دارد. یکی دیگر از افراد معتقد است، “پیشنهادات تخصصی افراد قفل‌ساز همواره راهگشا و ارزشمند بوده است” درحالیکه دیگری عقیده دارد “یک قفل‌ساز همیشه تمایل به امنیت بیشتر دارد.”

ترجیح برخی دیگر نیز “نظام‌های حفاظت و امنیت”، “شرکت‌های حفاظتی” یا یک “نصاب سیستم آلارم” بوده است.

در ادامه سایر پیشنهادات مطرح شده‌اند:

  • “من ابتدا نظرات موجود در اینترنت را مطالعه می‌کنم و سپس یک نمونه را از فروشنده/قفل‌ساز محلی خریداری می‌کنم تا ببینم کار می‌کند یا نه. اگر درست کار می‌کرد بقیه خانه را نیز با همین قفل و از ارزان‌ترین منبع (احتمالاً آمازون) تجهیز می‌کنم.
  • “باید بتوان در جاهای مختلف خریداری کرد. ما چنین گزینه‌ای نداریم.”
  • “فرقی نمی کند از کجا خریداری کنم، مادامی که با درب من کار کند و قفل ساز بتواند آن را نصب کند، برای من کافی است.”
  • “فروشنده باید قابل اطمینان باشد و در قفل درب تخصص داشته باشد.”

درپاسخ به این سوال که چقدر مایلند برای یک قفل درب دیجیتال بپردازند، می‌بینیم معمولاً حاضرند برای سیستم‌هایی که دسترسی از طریق گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کنند پول بیشتری بپردازند.

نتیجه‌گیری از نظرات و حقایق کلیدی

تعداد زیادی از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی در بکارگیری قفل‌های دیجیتال در خانه هیجان‌زده بودند. از بین نظرات معمولی داریم: “افزودن قفل دیجیتال می‌تواند امری شگفت انگیز در خانه‌ ها باشد.”؛ ” آینده در دستان قفل‌های دیجیتال است. با استفاده از برنامه‌های نرم افزاری برای کار با گوشی‌های هوشمند می‌توان دسترسی اضطراری فقط برای یکبار را فراهم کرد که هم در کاربردهای تجاری و هم خانگی ارزشمند خواهد بود.” و “کار با قفل‌های دیجیتال آسان و امن‌تر است.”

البته صداهای مخالف نیز وجود دارند. برخی دیدگاهی را بیان می‌کنند که طبق آن قفل های دیجیتال مشکلی را حل می‌کنند که اصلاً وجود ندارد. بعقیده یک نفر “برای متوسط خانه‌ دارها استفاده از کلیدهای سنتی بسیار ساده‌تر و مدیریت آن راحت‌تر است.” همچنین نگرانی‌های بجایی در مورد قطعی برق وجود دارد. مخصوصاً برای مشتریانی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که تامین برق آن‌ها قابل اعتماد نیست. جای تعجب نیست که در دوره‌ای از آمار بالای هک‌های سایبری، گاه‌گاه نگرانی در مورد آسیب‌پذیری راه‌های ورود به شبکه مطرح می‌شود.

با این حال اکثر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از حالت اضطراری دسترسی دیجیتال به خانه استقبال کردند. در حال حاضر بسیاری از افراد، ویژگی‌های محصول مورد نظر خود را بخوبی می‌شناسند. در مجموع دیدگاه‌های کلیدی حاصل از این بررسی عبارتند از:

  • امنیت و یکپارچگی قفل ضروری است- و در بسیاری از رویکردها نیز در نظر گرفته شده است. خریداران بالقوه قفل‌های هوشمند ویژگی‌ها و عملکردهایی را می‌خواهند که یک قفل “خاموش” نمی‌تواند فراهم کند؛ دسترسی از راه دور از طریق تلفن، تغییر مجوزهای دسترسی در محل درب و قابلیت یکپارچگی با سیستم خانه های هوشمند.
  • درخواست‌های مشتریان بالقوه، محدوده متنوعی از عملکردها را شامل می‌شود. هیچ گزینه‌ای وجود ندارد که همه ویژگی‌ها را با هم داشته باشد. هریک از هشت ویژگی و عملکرد قابل انجام که در نظرسنجی پیشنهاد شده بود از طرف حداقل نیمی از پاسخ‌دهندگان “بسیار مهم” هستند.
  • انرژی برق و اطمینان از تامین آن یکی دیگر از نگرانی‌ها است، که توافق مشترکی در مورد راه‌حل برای آن بین پاسخ‌دهندگان وجود ندارد. سیم کشی، باطری‌های استاندارد و باطری‌های قابل شارژ مجدد همه مورد نظر تعداد قابل توجهی از مصرف‌کنندگان بوده است (بخش ۶). جالب است بدانید ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان، باطری‌های تعویض‌پذیر را برای تغذیه قفل هوشمند به باطری‌های قابل شارژ ترجیح می‌دهند.
  • امنیت نسبی ورود از طریق کلیدهای دیجیتال نسبت به کلیدهای مکانیکی برای اغلب افراد عامل نگران کننده ای نیست. بعقیده اقلیت افراد مورد بررسی (بین یک چهارم و یک سوم) کارتهای هوشمند، فاب ها، تلفن های هوشمند، یا پین کدها نسبت به کلیدهای سنتی امنیت کمتری دارند.
  • قابلیت های برنامه ی نرم افزاری باید گسترده باشد: موارد اجازه ورود از راه دور، بروزرسانی وضعیت درب از راه دور، صدور/لغو کلید از راه دور، و خبررسانی‌های مربوط به ورود، همه به عنوان “مهم” دسته‌بندی شدند.
  • قابلیت تغییر مجوزهای دسترسی از طریق تلفن هوشمند (بجای تنها امکان تغییر آن در محل درب) توسط ۸۴ درصد از پاسخ‌دهندگان مطلوب بوده است.
  • مشتریان حاضر به پرداخت هزینه برای قفل‌های هوشمندی هستند که بتواند بطور کامل از طریق تلفن با آن کار کرد و اکثریت تمایل به پرداخت ۶۶ تا ۱۳۲ پوند برای هر قفل دارند- و تقریبا یک پنجم نیز با پرداخت حتی بیشتر نیز مشکلی ندارند.

منبع: سیباشهر