هدایت خودرو ها در پارکینگ

در صورتی که پارکینگ، دارای دالان ها و بخش های مختلف باشد، برای تسهیل تردد خودرو، از سیستم های هدایت خودرو در پارکینگ (PGS یا Parking Guidance System) استفاده می کنیم تا خودرو را به نزدیکترین سلول خالی هدایتگر شویم و از تردد بیجا در پارکینگ جلوگیری کنیم. مکانیزم کار بدین شکل است که در هر سلول، سنسور خاصی نصب می شود که حضور یا عدم حضور خودرو را تعیین نموده، به کنترلر ها و سرور مرکزی ارسال می دارند. کنترلرها سپس صفحه های نمایشگر را به روز رسانی  می کنند و تعداد ظرفیت خالی در هر باله یا راهرو را به راننده نمایش می دهند.

استفاده از سیستم های هدایت خودرو، بستگی به معماری پارکینگ دارد. در بسیاری از پارکینگ ها، معماری پارکینگ بدین شکل است که خودرو در حال تردد، به راحتی سلول های خالی را می بیند و لذا نیازی به استفاده از نمایشگر نیست. به همین دلیل و نیز به دلیل هزینه های بالای این سیستم ها، سیستم های هدایت خودرو در پارکینگ، کمی لوکس به حساب می آیند.

سیستم های تعیین ظرفیت، همچنین می توانند خودروهایی که بیش از مدت زمان مجاز توقف داشته اند را مشخص کنند. این قابلیت نیز برای جلوگیری از رسوب خودرو در پارکینگ مناسب است. در بخش پرداخت دیدیم که سیستم های پرداخت، با افزایش هزینه پارک به مدت طولانی از توقف بیش از اندازه جلوگیری می کنند.

سیستم های تعیین ظرفیت بر اساس مکانیزم های متفاوتی کار می کنند:

  1. سنسور های اولتراسونیک (ultrasonic sensor): این سنسور ها حضور یا عدم حضور خودرو را با تکنولوژی اولتراسونیک شناسایی می کنند و به کنترلر/سرور ارسال می دارند. کنترلر یا سرور، اطلاعات تمامی سنسور های یک ناحیه را تحمیع می کند و بر اساس آن، نمایشگر (display) های ظرفیت را تغییر می دهد. این سنسور ها می توانند مجهز به چراغ سبز/قرمز باشند تا پر یا خالی بودن سلول را به راننده نمایش دهند و در واقع راننده را به سمت سلول های خالی (سبز) هدایت کنند. این سنسورها معمولا در سقف نصب می شوند.

    سنسور التراسونیک

  2. سنسور های مگنتیک (magnetic sensor): درمواقعی که پارکینگ بدون سقف است، اغلب از این سنسور ها استفاده می شود که در کف زمین کار گذاشته می شوند. برای کاهش نیاز به حفاری و کابل کشی، معمولا این سنورها به صورت بدون سیم (wireless) کار می کنند و اطلاعات خود را برای یک access point میانی ارسال می کنند. الباقی کار مانند سنسورهای اولتراسونیک است، که سرور و یا کنترلر، اطلاعات نمایشگر ها را به روز رسانی می کند.

    سنسور مگنتیک با سیم

  3. دوربین: با استفاده از پردازش تصویر که تکنولوژی جدید تر، و البته اغلب گرانتر است، پر یا خالی بودن سلول تشخیص داده می شود. مزیت جانبی این تکنولوژی، استفاده از دوربین مدار بسته همزمان برای نظارت بر پارکینگ می باشد. در برخی سیستم ها، پلاک خوانی نیز توسط دوربین هر سلول انجام می شود و لذا امکان جستجوی خودرو در پارکینگ را فراهم می آورد.

    Parking Picture10

    دوربین به عنوان سنسور

  4. لوپ: در این راه حل، برای هر سلول یک سنسور قرار داده نمی شود؛ بلکه ورودی ها و خروجی ها به لوپ دتکتور مجهز می شوند و کنترلر، با شمارش تعداد خودروهای ورودی و خروجی، تعداد خودروهای هر ناحیه را شمارش می کند و بر اساس آن، نمایشگر ها را تغییر می دهد. این روش، به نسبت روش های دیگر، مقرون به صرفه تر است؛ اما اطلاعات را به دقت هر سلول در دسترس ندارد.

موارد و نکات دیگری نیز در انتخاب سیستم هدایت مناسب موثر است که در اینجا ذکر نکرده ایم. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شرکت مهندسی طلوع تماس بگیرید.