خانه های هوشمندپلت فرم جدید اپل؛ راهکاری نوین برای کنترل خانه های هوشمند

عبارت اینترنت اشیاء (آی.او.تی)، برای نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیاء بی جان، برای خود هویتی دیجیتال داشته باشند و به کامپیتور ها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با آی.او.تی تمام اشیاء به هم متصل می شوند. البته پیش از آن کوین کلی در کتاب قوانین اقتصادی در عصر شبکه ها، موضوع نودهای کوچک هوشمند مانند سنسور باز و بسته بودن درب که به شبکه جهانی اینترنت متصل می باشند را مطرح نمود.

به صورت خلاصه “اینترنت اشیاء” فناوری مدرنی است که درآن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابل ارسال داده از طریق شبکه های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می گردد. فرآیند ارسال داده ها در این فناوری نیازی به تعامل انسان با انسان یا انسان با رایانه نخواهد داشت و داده ها به صورت اتوماتیک، بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان های مشخص معمولا به صورت دائم و لحظه ای ارسال می گردند.

بستر اینترنت اشیاء بر امواج رادیویی بی سیمی قرار داده شده که به دستگاه های مختلف این امکان را می دهند تا از طریق اینترنت با یکدیگر به برقراری ارتباط بپردازند. این بستر شامل استانداردهایی مانند وای فای، بلوتوث کم مصرف، اِن.اف.سی، آر.اف.آی.دی و استانداردهایی مانند زیگ.بی، زد-ویو و ال.ا.دبلیو.پِلَن است که شاید تا کنون اسم آن ها را هم نشنیده باشید.

Homekit؛ پلتفرمی توانمند برای خانه های هوشمند شما

با گسترش وسایل مبتنی بر اینترنت اشیاء و هوشمند شدن منازل، این وسایل در حال تبدیل شدن از کالاهای لوکس به وسایل مصرفی هستند. بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود از سال 2013 تا سال 2019 خانه های هوشمند رشد 30 درصدی داشته باشند. از سوی دیگر، این دستگاه ها نیازمند یک پروتکل استاندارد ارتباطی خواهند بود تا بتوانند با یکدیگر و سخت افزارهای مورد استفاده کاربران (مانند گوشی هوشمند، تبلت، و کامپیوتر) برای کنترل آن ها به سادگی ارتباط برقرار کرده و کار کنند.

همین امر ایده ای شد برای سازندگان سیستم عامل موبایل از جمله اپل (آی.او.اس)، گوگل (اندروید)، سامسونگ (تاچ ویز، تیزن) تا بتوانند استاندارد جدیدی را ابداع کنند و به این ترتیب بتوانند انگیزه مصرف کنندگان را برای استقبال از چنین پلتفرم هایی تحریک کنند. در این مسابقه بین کمپانی های مطرح، اپل پلتفرم خود را با عنوان Homekit عرضه کرد. این پلتفرم که با سیستم عامل iOS8 معرفی شد ارتباط و تعامل بین وسایل مختلف را با دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS مانند، آیفون، آیپد و آیپاد میسر می سازد. با استفاده از هوم کیت، کاربران iOS می توانند به سادگی تنظیمات لازم برای کنترل وسایل هوشمند خود را نظیر روشن و خاموش کردن لامپ ها، کم و زیاد کردن درجه حرارت ترموستا، باز کردن قفل درب و … انجام دهند.

هر دستگاه تحت پروتکل هوم کیت، قادر به ارائه خدمات مختلفی برای مثال تغییر شدت نور یک لامپ رومیزی می باشد. به این ترتیب، می توان وسایل موجود در تک تک اتاق های منزل را کنترل کرد، حتی می توان چند اتاق را به شکل یک زون به صورت هم زمان کنترل کرد. هم چنین، هوم کیت این قابلیت را دارد که کاربر بتواند چندین دستورالعمل مختلف مربوط به اتاق ها و زون های متفاوت را طی یک مرحله به اصطلاح در یک Scene اجرا کند. برای مثال تنها گفتن ” آماده شدن برای خواب” به اپلیکیشن فرمان صوتی Siri در گوشی هوشمند اپل توسط کاربر می تواند به معنی اجرای چندین دستورالعمل شامل خاموش کردن کلیه لامپ ها، کم کردن درجه حرارت منزل، و روشن کردن سیستم امنیتی باشد.

کمپانی های سازنده دستگاه های هوشمند برای اینکه دستگاه های خود را با پلتفرم هوم کیت بتوانند سازگار کنندف لازم است که گواهینامه اپل با نام MFi را دریافت کنند. از سوی دیگر، این دستگاه ها باید دارای چیپ سِت شناسایی تجهیزات اپل در آن امکان پذیر نباشد، اپل این امکان را در اختیار سازندگان قرار داده تا با استفاده از بریج، دستگاه ها با استفاده از پروتکل های غیر هوم کیت مانند زیگ بی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برخی از شرکای سخت افزاری اپل در این برنامه که در کنفرانس توسعه دهدنگان در سال 2014 توسط کمپانی اپل معرفی شدند عباتند از Honeywell، Netat ،PHILIPS ،Haier و … گرچه تا سال 2015، کمبود دستگاه های سازگار با هوم کیت به وضوح قابل مشاهده بود زیرا برای بسیاری از این کمپانی ها گرفتن گواهینامه MFi قابل پذیرش نبود تا نوامبر 2015 که این گواهینامه با پذیرش گسترده ای رو برو شد.

مزایای Homekit از دیدگاه کاربران

  • نیازی به یادگیری فرآیند استفاده از اپلیکیشن های اپل برای کنترل دستگاه های متصل به پلت فرم هوم کیت نیست.
  • تا کنون اگر کاربران چندین دستگاه در خانه هوشمند خود داشتند که نیاز به کنترل داشت، برای هر دستگاه یک اپلیکیشن جداگانه مورد نیاز بود. در صورتی که با استفاده از هوم کیت، کاربر می تواند تنها با استفاده از یک اپلیکیشن، کلیه دستگاه ها را به صورت گروهی کنترل کند. هم چنین به واسطه یکپارچه سازی اپلیکیشن سیری و پلتفرم هوم کیت، کنترل خانه هوشمند بسیار برای کاربران آسان تر می شود. به یان ترتیب، تنها با صدای خود و گوشی یا هر دستگاه دیگری که دارای سیستم عامل iOS است می توانید سیستم هوم کیت خود را کنترل کنید.
  • کاربر کافی است که تنها یکبار تنظیمات مربوط به اتصال دستگاه را انجام دهد.
  • برای تنظیم امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، اپل ارتباط بین دستگاه های iOS و وسایل دارای گواهینامه هوم کیت را رمزگذاری کرده است.

محدودیت Homekit

هوم کیت یک پروتکل بسته است که کاملا توسط اپل کنترل می شود و طراحی آن به صورتی است که فقط با اکوسیستم اپل کار می کند که باعث ایجاد چالش برای افراد میشود که در منزل خود از دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل اندروید یا ویندوز استفاده می کنند.

منبع: مجله حرفه ای ها