دانلود نصب دوربین های مدار بسته تا شعاع 500 متری مدارس، دانشگاه ها و سینماها در برنامه سال 95

چالشهای پیش روی یک طرح

موضوع ایمن سازی فضاهای عمومی از تدابیر مثبت و سازنده ای است که در صورت اجرای اصولی میتواند نقش حائز اهمیتی در مصونیت و حفظ سلامت اماکن عمومی ایفا کند.  البته کارکرد دوربین های مدار بسته، تنها منحصر به مقابله و مبارزه با مواد مخدر و توزیع کنندگان آن نمیشود و میتواند در جرایم دیگری همچون سرقت و ایجاد مزاحمت های خیابانی نیز مثمرثمر واقع شود و حداقل اینکه امکان شناسایی مجرمان و بزهکاران را تا ضریب قابل توجهی افزایش دهد.  آنچه که به عنوان چالش جدی در این میان مطرح است مشمول تأمین بودجه و اعتبارات می شود، طبق آمار منتشر شده در رسانه ها، هزار و 500 یکصد و پنج هزار مدرسه، 2 دانشگاه و 400 سینما در کشور وجود دارد که میتوان در دایره اجرایی این طرح قرار گیرد. البته این میزان منهای فضاهای عمومی موجود در کشور است که به مراتب، گستردگی این طرح را با افزایش و دامنه هر چه بیشتری مواجه میکند.  به نظر می رسد با توجه به وضعیت اعتبارات موجود، امکان اجرای یکباره طرح وجود ندارد و اجرایی شدن آن باید در فازهای متعدد تعریف و به تدریج عملیاتی شود و طبیعتا مستلزم تحقق این امر خطیر، تأمین بودجه مناسب است. فارغ از مسائل اعتباراتی، نحوه اجرای این طرح نیز باید به گونه ای تعریف شود که موضوع حریم خصوصی شهروندان را به چالش نکشد و می طلبد با اتخاذ تدابیری هوشمندانه و البته اطلاع رسانی صحیح، اذهان و افکار عمومی را نسبت به دلایل تعریف طرح مورد اشاره روشن و توجیه ساخت تا حتی المقدور امکان سوء استفاده را از رسانه های معاند نظام سلب کرد.

ایمن سازی محیط با دوربین های مداربسته

تعبیه دوربینهای مدار بسته در مناطق عمومی شهرها همچون دانشگاهها، مدارس، سینماها و . . . از نمونه طرحهایی است که به عقیده سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ایمن سازی هرچه بیشتر محیط و کاهش ضریب آلودگی به ناهنجاری میتواند مؤثر واقع شود.

به گزارش دنیای حفاظت و به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک یکی از جدی ترین دغدغه های کنونی خانوارها در عرصه آسیبها و ناهنجاری های اجتماعی به مواد مخدر و اعتیاد باز میگردد. هراس از به دام افتادن جوانان و نوجوانان به این ماده شوم و خانمانسوز، از نمونه مخاطراتی است که همواره اذهان بسیاری از خانواده ها را به خود مشغول ساخته است. پدیده اعتیاد و علل مؤثر در شیوع این ناهنجاری اجتماعی وابسته به عوامل بسیاری است که پرداختن به آن در این مجال نمیگنجد، اما آنچه که مبرهن است به صورت خلاصه زنجیرهای از مسائل اجتماعی همچون بیکاری، ناتوانـــی در ازدواج، کژاندیشی، ناآگاهی و عدم برخورداری از تفریحات سالم و اوقات فراغت غنی و بارور شده و غیره، بخشی از عواملی محسوب میشود که هر کدام به تنهایی و یا با تلفیق و امتزاجی از یکدیگر در شیوع این پدیده خانمانسوز تأثیرگذار است که البته نمیتوان هیچکدام از علل و عوامل فوق را توجیهی منطقی برای گرایش به سوء مصرف مواد مخدر قلمداد کرد. به هر ترتیب در این میان و در کنار اقدامات فرهنگی، آموزشی، نباید از نقش قوه قهریه و دستگاههای امنیتی و انتظامی در کنترل و ایجاد بازدارندگی (در حد توان و امکانات موجود) به سادگی گذشت. در این راستا آنچنان که پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرده، مقرر است با نصب دوربین در محدوده مناطقی خاص همچون مدارس، دانشگاه ها، سینماها، فضاهای عمومی (منهای پارک ها) و غیره رصد و کنترل دقیقتری بر روی مواد فروشان اعمال شود. ساز و کار مذکور در کشوری همچون هلند نیز اجرایی شده و با وجود حساسیتهای کمتری که این کشور در حمل و مصرف مواد مخدر (در اوزانی معین و تعریف شده) وجود دارد، اما با نصب و تعبیه دوربین در مناطقی خاص و مشخص همچون اماکن عمومی، تلاش میکنند کنترل هرچه بیشتری را در قبال این موضوع اعمال کنند.

در کشور مذکور، حضور و ایستادن مواد فروشان و مصرفکنندگان در شعاع 250 متر تا 500 متری برخی مناطق خاص، جرم است و مجازاتهای سختی را برای خاطیان در پی خواهد داشت.

حالا مقرر است با تکیه بر چنین شیوه و تجربه ای، عرصه فعالیت برای مواد فروشان در ایران تنگ تر از گذشته شود، آنچنان که در اخبار منتشره آمده، مقرر است مسئولیت نظارتی این طرح نیز بر عهده پلیس مبارزه با مواد مخدر گذاشته شود. برخی اعتقاد دارند که با روشن شدن دوربین های مدار بسته، معتادان مواد فروش از حضور در اطراف مناطق عمومی همچون سینما، مدارس، دانشگاهها و غیره اجتناب میکنند و همین امر به معنای بازدارندگی و ضعیف شدن احتمال و ضریب شیوع مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانانی است که در معرض و خطر آلوده شدن به این مواد شوم قرار دارند و به نوعی به دلیل ساده اندیشی امکان گرایش به سوء مصرف مواد برای آنها غیرممکن نیست و اقدامات نظارتی میتواند احتمال این موضوع را به حداقل ممکن کاهش دهد.