دوربین کنترل ترافیک چیست؟

دوربین کنترل ترافیک نوعی دوربین مداربسته است که در حاشیه یک مسیر و در بالای آن یا داخل خودروی پلیس نصب شده و وظیفه ثبت تخلفات رانندگی، شامل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، استفاده غیر مجاز از خط ویژه اتوبوس، ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک، نظارت بر تردد خودروهای سنگین و ثبت تخلف ورود غیر مجاز به معابر شهری، کشف خودروهای تحت تعقیب، ثبت سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین و ثبت تخلف سرعت غیر مجاز را بر عهده دارد.

  1. سامانه نظارت تصویری:

این سامانه با استفاده از دوربین‌های تحت شبکه وظیفه نظارت بر وقایع خاص و حراست از شهر را بر عهده دارد. دوربین‌های نظارت تصویری اصلی‌ترین ابزار جمع‌‌آوری و ثبت اطلاعات تصویری سطح شهر و انتقال آن به مرکز کنترل ترافیک خواهند بود. ثبت اطلاعات تصویری جهت بهره‌برداری‌های ترافیکی نظیر تعیین میزان و حجم ترافیک، بهینه‌سازی زمانبندی تقاطعات و .. از مهمترین مزیتهای این سامانه به شمار می‌روند.

در سالهای اخیر، با توجه به افزایش روزافزون استفاده از دوربین‌های نظارت تصویری، علاوه بر بهره‌گیری از بستر ارتباطی بی‌سیم، شیوه های دیگری نظیر استفاده از ارتباط مبتنی بر بستر اینترنت پُرسرعت، استفاده از بستر فیبر نوری و … ضرورت یافته است. بدیهی است برقراری ارتباط با هر شیوه‌ای می‌بایست بصورت برخط و بدون هیچ وقفه ای ارتباط دوربین‌ها را با مرکز کنترل ترافیک برقرار نماید.

انتخاب مناسب دوربین‌ها با توجه به شرایط معابر شهری در روز و شب، انتخاب مناسب تجهیزات مرکزی (با در نظر گرفتن تعداد دوربین‌های نظارتی) و نیز جانمایی مناسب دوربین‌ها مهمترین شرایط در طراحی این سامانه هستند. در صورت لحاظ کردن موارد مذکور  برخی از توانمندی‌های این سامانه به شرح زیر خواهد بود:

  • امکان تشخیص تردد غیر مجاز افراد در محدوده‌های خاص معابر شهری با استفاده از سیستم پردازش تصویری.
  • امکان تشخیص تجمع مردم و ارسال آلارم جهت مدیریت و جلوگیری از تظاهرات.
  • امکان تشخیص گره ترافیکی و ارسال آلارم مربوطه جهت پیگیری کارشناسان پلیس.
  • امکان ضبط تصاویر با تعداد فریم و کیفیت پایین در شرایط عادی و بالا بردن تعداد فریم و کیفیت ضبط تصاویر در مواقع آلارم مانند: اعلام تجمع، اعلام گره ترافیکی، حادثه، اعلام تردد غیر مجاز و …
  • امکان اتصال کلیه هشدارها از قبیل اعلام تجمع، اعلام گره ترافیکی، اعلام تردد غیر مجاز و … به سامانه و ثبت و پوشش تصویری آن واقعه با استفاده از دوربین‌های ثابت و متحرک.
  • امکان تعریف هر تعداد نمایشگر در یک ماتریس مجازی جهت نمایش تصویر به کاربران و مدیران.
  • امکان ارسال آلارم یا تصاویر دلخواه از منطقه‌ای که آلارم از آن صادر شده به نمایشگر‌های مخصوص آلارم.
  • امکان راه‌اندازی نامحدود مراکز کنترل و مانیتورینگ با نمایش تعداد تصاویر و وقایع دلخواه.
  • امکان نمایش گرافیکی پلان معابر شهری، محل نصب دوربین‌ها و محل وقوع آلارم‌ها با استفاده از نرم‌افزار گرافیکی (GUI) بر روی نمایشگرهای خاص.

 

  1. سامانه کنترل مکانیزه طرح ترافیک و طرح زوج و فرد:

این سامانه در راستای ساماندهی وضعیت ترافیکی محدوده مرکزی شهرها طراحی و اجرا می‌شود. روش کار این سامانه به نحوی است که کلیه خودروهای وارد شده به محدوده طرح ترافیک پلاکخوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز برگ جریمه برای خودروهای متخلف صادر می‌گردد. بدیهی‌است با طراحی مناسب سامانه، متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه می‌توانند نسبت به ارائه و ثبت مشخصات خود در سامانه مکانیزه شهر اقدام نموده و پس از احراز شرایط و  اخذ مجوز مربوطه  به محدوده طرح ترافیک وارد شوند. از جمله مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی
  • بهبود عملکرد و افزایش سرعت پاسخ خودروهای امدادی
  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش ایمنی تردد در معابر محدوده طرح ترافیک
  • کاهش آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی
  • کاهش زمان در سفرهای درون شهری
  • کاهش تردد غیر ضروری خودروهای شخصی در ساعات اوج ترافیک
  1. سامانه مکانیزه پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز (Red Light):

عدم توقف در پشت خط سفید، توقف خودرو بر روی خط عابر پیاده و عبور از چراغ قرمز از جمله تخلفاتی است که همیشه شاهد آن‌ها هستیم. تخلفاتی که منجر به بروز حوادث جرحی، ایجاد اختلال در تردد عابرین پیاده و وسایل نقلیه می­شود. پر واضح است که است بسیاری از آسیب دیدگان این تخلفات، عابرین پیاده­ای هستند که در حال عبور از تقاطع بوده‌اند.

نظر به اهمیت این موضوع، اقدام به راه­اندازی سامانه هوشمند پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز (Red Light) خواهد شد که از جمله قابلیت‌های این سامانه می­توان به مواردی نظیر محاسبه میزان تردد خودروهای عبوری از تقاطع، ثبت تخلفاتی نظیر عبور از چراغ قرمز، توقف بر روی خط سفید، و توقف بر روی خط عابر پیاده اشاره کرد.

در این سامانه تصویر دوربین‌های نصب شده در تقاطع پردازش شده و در صورت استفاده از تکنولوژی‌های خاص دو دیدی (Stereo vision) ، امکان شمارش تردد مسیرهای گردشی (اعم از چپگرد، راستگرد و آزاد) نیز وجود دارد.

علاوه بر این ثبت و گزارش کلیه ترددها و ثبت سرعت لحظه‌ای خودروها داده‌های مناسبی هستند که کاربرد ویژه‌ای در سامانه‌هایی از قبیل سامانه کنترل مکانیزه طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و سالمنه ثبت سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین و ثبت تخلف سرعت غیر مجاز خواهند داشت.

از جمله مزایای این طرح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسهیل در اعمال قانون و عدم نیاز به حضور فیزیکی پلیس در تقاطع
  • امکان اعمال یکسان قانون برای همه شهروندان در تمامی ساعات روز
  • بهبود وضعیت نظم و انضباط ترافیکی در تقاطع
  • کاستن زمان معطلی عابران پیاده و خودروها در عبور از تقاطع
  • تسهیل تردد و افزایش ایمنی عابران پیاده در گذر از تقاطع­ها
  • مساعدت در کاهش تخلف عبور از چراغ قرمز و در نتیجه کاهش تصادفات ناشی از این تخلف
  1. سامانه کنترل هوشمند و متمرکز چراغ­های راهنمایی:

این سامانه با جمع آوری اطلاعات از شناسگرهای سطح معابر، زمانبندی چراغ‌های راهنمایی را انجام می‌دهد. این سامانه علاوه بر کشور استرالیا که در حقیقت زادگاه آن است تا سال 2010 در بیش از 33 هزار تقاطع در بیش از 1400 شهر دنیا، از جمله شهرهای ایران، پیاده سازی شده است.

در این سامانه از رشته سیم‌های القایی مربع شکل که تحت عنوان چشم‌های سامانه معروف هستند، به اندازه تقریبی محیط یک خودرو استفاده می‌شود که در اطراف خود میدان‌های الکترومغناطیسی تشکیل می‌دهند، با عبور خودرو از روی آن شدت این میدان تغییر یافته و عبور خودرو تشخیص داده می­شود.

عملکرد سامانه به نحوی است که میزان ترافیک و بازدهی هر تقاطع به وسیله شناسگر خودرو اعم از تصویری یا حلقه­های القایی، اندازه‌گیری شده و مناسب‌ترین زمان­بندی جهت بهینه ­سازی زمان­بندی تقاطع انتخاب و اعمال می‌شود.

این سامانه علاوه بر ارسال اطلاعات مربوط به حجم ترافیکِ تقاطع به مرکزکنترل، دارای قابلیت اطلاع‌رسانی وضعیت خرابی حسگرها و چراغ­های راهنمایی در هرلحظه به مرکز کنترل می­باشد.

  1. سامانه مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی:

این سامانه به منظور مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی طراحی و اجرا می‌شود. حذف پول خرد، ارتقاء سطح کارایی ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد ابزار کنترل و نظارت جهت مدیریت بهینه ناوگان، امکان جمع آوری و پردازش اطلاعات در سطوح کارشناسی و مدیریتی به منظور برنامه ریزی آتی و افزایش پتانسیل عملکردی ناوگان از اهداف بکارگیری این سامانه است.

با بکارگیری این سامانه امکانات زیر در اختیار شهروندان و رانندگان خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی قرارخواهد گرفت:

  • اطلاع رسانی به شهروندان با استفاده از سیستم اطلاع رسانی صوتی و متنی داخل کابین اتوبوس
  • سیستم اطلاع رسانی متنی به شهروندان حاضر در ایستگاه اتوبوس
  • سیستم اطلاع رسانی به شهروندان از طریق پیامک و وب سایت
  • مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در مرکز مکانیزه کنترل ترافیک با استفاده از AVL Server
  • ردیابی خودرویی مجهز به صفحه نمایشگر به منظور مشاهده موقعیت لحظه ای خودرو بر روی نقشه
  • رهیابی به سمت آدرس مورد نظر شهروندان
  • ارائه تبلیغات و اخبار بر روی صفحه نمایش داخلی خودرو
  • ارسال و دریافت پیام به صورت متن بین مرکز و راننده
  • امکان پرداخت کرایه توسط شهروندان با استفاده از کارت شهروندی
  • امکان فعال سازی و شروع به کار سامانه با استفاده از کارت شناسایی راننده
  • قابلیت استفاده از سامانه توسط شهروندان به صورت گروهی و در اختیار
  1. سامانه مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی و ثبت تخلف تردد غیر مجاز در مسیرهای ویژه:

عملکرد این سامانه به نحوی است که از یک سو کلیه خودروهای وارد شده به مسیرهای ویژه پلاکخوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز، برگ جریمه برای خودرو‌های متخلف صادر می‌شود.

  1. سامانه ثبت و ارایه آمار تردد خودروها:

با نصب و راه‌اندازی این سامانه در نقاط مختلف معابر شهری می‌توان ثبت تصویری پلاک تمامی خودروهای عبوری از معابر مورد نظر مدیریت شهری را استخراج و نگهداری نمود.

ثبت پلاک خودروها به همراه زمان دقیق تردد و درج محل عبور خودرو، اطلاعات ارزشمندی است که مبنای ارزش افزوده فراوانی برای مدیریت شهر خواهد بود.

  1. سامانه مدیریت و نظارت بر تردد خودروهای سنگین و ثبت تخلف ورود غیر مجاز به معابر شهری:

تردد خودروهای سنگین در معابر شهری و ورود غیر مجاز آنها به محدوده‌های شهری از جمله معضلات ترافیکی امروزی شهرهاست.

از سوی دیگر با توجه به پر رنگ‌تر شدن نقش کمربندی کلان شهرها به عنوان عامل کنترل آلودگی هوا، نیاز به طراحی و اجرای سامانه‌ای که تردد و تخلف خودروهای سنگین را با همراه تصویر مربوطه ثبت نماید اهمیت دو چندانی یافته است.

عملکرد این سامانه تا حد زیادی مشابه با عملکرد سامانه‌های کنترل ترافیک و زوج و فرد خواهد بود به نحوی که خودروهای وارد شده به معابر مذکور پلاکخوانی شده و پس از فیلتر شدن خودروهای مجاز، برگ جریمه برای خودرو‌های متخلف صادر می‌گردد.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دوربین کنترل ترافیک

سامانه مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی

دوربین کنترل تردد

سامانه مکانیزه پایش تقاطع و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز (Red Light)