پرداخت پارکینگ

یکی از زیر بخش های سیستم های مدیریت پارکینگ (PMS)، سیستم های پرداخت می باشند. سیستم های مدیریت پرداخت پارکینگ، از یک طرف در تسهیل تردد نقش دارند و از سوی دیگر، درآمدی ایجاد می کنند که می تواند برای انجام هزینه های پارکینگ (از قبیل نظافت، هزینه های روشنایی، نیروهای امنیتی، تعمیرات و غیره) استفاده شود و حتی درآمد اضافه نیز برای مالک پارکینگ ایجاد کند.

لزوم استفاده از سیستم مدیریت پارکینگ با استفاده از پرداخت

در صورت نبود سیستم مدیریت پارکینگ (پرداخت)، توقف در پارکینگ رایگان بوده و لذا پارکینگ به مرور، جایگاه انواع خودروهای متفرقه می شود. در مجتمع های تجاری، این رسوب خودرو در پارکینگ عملا به کاهش بازدید کنندگان از مجتمع می انجامد و کاهش درآمد واحد ها و نارضایتی آنها را به همراه خواهد داشت. ممکن است ساکنین واحد های مسکونی اطراف، اقدام به استفاده رایگان از پارکینگ نمایند و یا افرادی که به سفرهای بلند مدت (داخلی یا خارجی) می روند، از پارکینگ شما به عنوان پارکینگ مسقف رایگانی که دارای امنیت قابل قبول هم هست، استفاده کنند. یا در بدترین حالت، پارکینگ تبدیل به پارکینگ خودروهای فرسوده و اسقاطی شود و نه تنها فضای پارک را محدود نماید، بلکه چهره پارکینگ و مجتمع تجاری را نیز مغشوش نماید. راه عملی مقابله با اتفاقات فوق، استفاده از سیستم پرداخت در پارکینگ است.

مشکلات روش سنتی در پرداخت:

در سیستم های سنتی پرداخت که اپراتور در هنگام ورود خودرو، اطلاعات خودرو را ثبت می کند و کارت به راننده تحویل می دهد، به طور متوسط 25 تا 30 ثانیه به ازای هر خودرو زمان گرفته می شود. این تاخیر، در زمان های ترافیک ورود/خروج، موجب صف در ورود/خروج می شود که موجب نارضایتی می گردد. در ادامه نشان می دهیم که چگونه با تغییر روش، می توان زمان لازم برای ورود یا خروج را به 5 تا 6 ثانیه (یک پنجم حالت قبل) کاهش داد و بهبودی اساسی در فرآیند ورود/خروج به همراه آورد. مشکلی که بعضا در هنگام خروج خودرو مشاهده می شود آن است که اپراتور، مبلغی را بیش از مبلغ واقعی از راننده دریافت می کند و در قبال آن نیز رسید ارائه نمی کند. این دریافتی اضافه، به درآمد های پیمانکار پارکینگ یا مالک پارکینگ اضافه نمی کند و عملا تنها نارضایتی راننده (مشتری) را در پی دارد.

راه حل شرکت S&B آلمان:

برای رفع این مشکل، سیستم مدیریت پارکینگ پیشرفته ای را از شرکت Scheidt and Bachmann آلمان (مخففا S&B) ارائه می کنیم که در آن، دستگاه های خودکار، در ورود و خروج، وظیفه کنترل راه بند را بر عهده می گیرند. بدین ترتیب، امکان سوء استفاده اپراتور در دریافت پول اضافی حذف می شود؛ چرا که فرمان خروج، تنها توسط دستگاه های خودکار صادر می شود. فرآیند کار بدین شکل است که در هنگام ورود، راننده با فشردن دکمه ای، کارت یا بارکد مخصوص از دستگاه دریافت می کند که زمان ورود به پارکینگ بر روی آن ثبت شده است. دستگاه خروجی، با دریافت کارت یا بارکد مخصوص، و در صورتی که پرداخت انجام شده باشد، اجازه خروج را به خودرو خواهد داد. لذا راننده باید قبل از رسیدن به خروجی، پرداخت را (از طریق دستگاه های خودکار یا از طریق مراجعه به صندوق خاص) انجام داده باشد. با انجام پرداخت، اطلاعات کارت یا بارکد، به روز رسانی می شود. در این صورت، به اندازه مشخصی (مثلا 10 یا 15 دقیقه – بسته به تنظیم) فرصت دارد تا با نشان دادن کارت یا بارکد دریافت شده به دستگاه خروجی، از پارکینگ خارج شود.

اول پرداخت، سپس خروج:

در این روش از پرداخت که پرداخت، نه همزمان با خروج، بلکه قبل از خروج از پارکینگ انجام می شود، موجب تسریع خروج خودرو ها از پارکینگ می گردد و صف خروجی را از بین می برد. این خود موجب افزایش رضایتمندی رانندگان و ضمنا کاهش آلودگی هوا در پارکینگ می شود.

پرداخت در فاصله بین گیت ورودی و خروجی در دستگاه های خودکار پرداخت (بدون نیاز به اپراتور) یا در صندوق هایی که به این منظور مجهز می شوند (دارای اپراتور)، انجام خواهد شد. یک مزیت سیستم S&B آن است که محدود به دستگاه های دریافت خودکار نیست بلکه با دستگاه هایی که به صندوق های فروشگاهی متصل می شوند، ادغام می شود و از طریق آنها نیز می توان دریافت را انجام داد.  حتی در صورت استفاده از اپراتور، تعداد اپراتور ها نصف یا کمتر می شود ولی امکان سوء استفاده به صفر می رسد.
در زیر، فیلم کوتاهی نحوه کارکرد سیستم S&B را به اختصار نمایش می دهد.

از دیگر ویژگی های سیستم های مدیریت پرداخت شرکت S&B می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه های بهره برداری 
  • حذف کامل سوء استفاده های ملی
  • تعرف های متغیر و منعطف
  • ایجاد کمپین های تبلیغاتی
  • محاسبه ظرفیت
  • مشاهده ظرفیت و رزرو آنلاین
  • ارتباط صوتی با اپراتور
  • ادغام با CCTV
  • ادغام با پلاک خوان
  • گزراش های کاربردی و دقیق
  • توسعه در آینده، پرداخت موبایلی
  • کاهش نیاز به پشتیبانی با توجه به MTBF بالا
  • معماری سیستم و شرح برخی تجهیزات مورد استفاده

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.