حمل و نقل هوشمند، کلیدی برای داشتن یک شهر هوشمند

شهر هوشمند به روندی جهانی تبدیل شده و جز اصلی یک شهر هوشمند، دارا بودن حمل و نقل هوشمند است که به کاهش ترافیک و کاهش انتشار گاز های آلاینده کمک می کند، تجارب رانندگان را بهینه سازی می کند و داده های آن ها را برای استفاده دولت در گرفتن تصمیمات برنامه های توسعه و برنامه ریزی شهری جمع آوری می کند.

در این رابطه، همایشی در حاشیه نمایشگاه سیستم های حمل و نقل هوشمند در تایپه برگزار گردید.

پارکینگ

از مشکلات عمده ای که شهرداری ها با آن رو به رو هستند کمبود فضای پارک در سطح شهر است که می تواند به معضلی بزرگ برای شهر ها تبدیل شود. اگر برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام نشود؛ نه تنها تولید گاز های کربنی در طولانی مدت افزایش می یابد بلکه ناراحتی و نارضایتی رانندگان را نیز به همراه خواهد داشت. اسکات چاو، مدیر فنی بخش شناسایی هوشمند و داد و ستد های تجاری شرکت Acer، می گوید: ” آمار ها نشان می دهد؛ رانندگان به طور میانگین، در هر سال 55 ساعت را صرف یافتن جای پارک می کنند.” مطالعات مشابه نیز در این مورد نشان می دهد؛ برای یافتن جای پارک در هر سال مبلغی بالغ بر 600 میلیون دلار صرف هدر رفتن زمان و مصرف سوخت و انرژی می شود.

راهکار شرکت Acer برای پارک های حاشیه ای، سیستمی است که تمامی موارد لازم برای پارکینگ از جمله نشان دادن محل جای پارک تا پرداخت آن را انجام می دهد. این سیستم نیازمند یک کیوسک با یک سنسور آلتروسونیک برای شناسایی موجود بودن جای پارک و ارسال اطلاعات به برنامه موبایل رانندگان و یک دوربین پلاکخوان برای شناسایی پلاک خودرو ها، می باشد. مدت زمان توقف خودرو نیز می تواند توسط سیستم پرداخت محاسبه شود و از میزان اعتبار رانندگان کسر گردد. هم چنین این سیستم موجب تسهیل عملکرد شهرداری ها و صدور قبض توسط پارکبان های آن ها نیز می شود. این سیستم به صورت آزمایشی در شهر تاینان تایوان جنوبی در حال اجراست.

 داده ها

در واقع این داده ها هستند که موجب هوشمند سازی حمل و نقل می شوند. بر اساس صحبت های ریچارد چانگ، مدیر تولید شرکت (FarEasTone(FET، یکی از شرکت های معتبر مخابراتی کشور تایوان، این داده ها می تواند شامل داده های جمع آوری شده از عوارضی ها، موقعیت های جغرافیایی ماهواره ها، و حتی داده های قابل انتقال از گوشی های همراه رانندگان باشد. این داده ها می تواند به دولت در یافتن الگو های ترافیکی در یک مکان و یک زمان مشخص و تصمیم گیری درباره آن ها کمک کند.

منبع: A&S Magazine